Připravuje se

Zde je přehled projektů, na nichž se podílím jako kreativní producent ČT nebo dramaturg.

CELOVEČERNÍ HRANÉ FILMY

1919 (r. Tomáš Hoffman) – preprodukce

Sibiř, léto roku 1919. Bolševici vyhodí do povětří železniční most, který spojuje nepočetnou jednotku československého vojska se zbytkem pluku a znemožní tím její plánovaný odjezd domů. Velitel je překvapen dobrou organizací útoku i novými zbraněmi, které během něho byly použity. Do tajgy vysílá průzkumný oddíl, který má zjistit, kdo za útokem stojí a co dalšího se chystá. Muži vedení veteránem Matějkou (Ondřej Vetchý) se ale velmi záhy dostanou do víc než svízelné situace – musí čelit zdrcující přesile bolševiků. V dalších rolích Hynek Čermák, Michal Dlouhý, Petr Vaněk, Vojtěch Kotek, Vladimír Polívka a Josef Trojan. Volná adaptace divadelní hry Františka Langra “Jízdní hlídka”.

Blouznivci (r. Gyula Nemes) – postprodukce

Agent (Szabolcs Hajdu) stavební společnosti přichází do rozpadajícího se domku na kraji města, ve které žije stařičký Gerzonits (Vratislav Brabenec) se svou kočkou. Agent chce dům koupit, protože tudy má vést nová dálnice, stařec něco takového ale striktně odmítá. Ačkoliv se původní nepřátelství obou mužů v čase přece jen mění, ohledně prodeje zůstává Gerzonits neoblomný. Agent stále víc poznává starcův život, jeho minulost, realitou smíchanou s fantazií do surreálných scén, ovšem tím, jak u starce tráví stále víc času, začíná se mu rozpadat vlastní život, jak soukromý, tak pracovní.

Bratři (r. Tomáš Mašín) – postprodukce

Rok 1950. V Československu vládne komunistická strana a svět rozdělený železnou oponou se obává další světové války. Radek a Josef Mašínové věří, že po vzoru otce, hrdiny protinacistického odboje generála Mašína, lze proti zlu bojovat jedině se zbraní v ruce. Jejich matka Zdena a tělesně handicapovaná sestra Nenda netuší, že kluci spolu se třemi kamarády Milanem Paumerem, Václavem Švédou a Zbyňkem Janatou založili klukovskou armádu, která přepadá policejní stanice a plánuje ozbrojený výpad proti režimu. Státní bezpečnost dlouho neví, s kým má tu čest. Nespojuje si případy, které by si spojit měla. Podle západní rozhlasové stanice staví Američané vojsko pro 3. světovou válku. Skupina bratrů Mašínových neváhá. Chtějí emigrovat a vrátit se jako vojáci osvobozující zemi od komunismu. O pět měsíců později pročesávají tisíce vojáků Rudé armády a německé Volkspolizei deštivé bažiny východního Německa. Pátrají po ozbrojeném gangu teroristů, kteří se za každou cenu chtějí dostat do americké zóny Berlína. Štvanice trvající třicet dní a zanesená v archivech jako největší nasazení pozemních sil od konce 2. světové války se neobejde bez ztrát na obou stranách. Smyčka se stahuje a kapitán Koller je blízko úspěchu. Zuboženým, vyhladovělým klukům ale už zbývají poslední kilometry… Scénář napsal Marek Epstein podle knihy Barbary Masin “Odkaz”.

Citlivý člověk (r. Tomáš Klein) – postprodukce

Filmová adaptace románu Jáchyma Topola je dystopickým obrazem Česka ve velmi blízké budoucnosti. Komediantská rodina se ve starém karavanu s nápisem “Teatro Svoboda” po letech kočování Evropou vrací do rodných Čech, do kraje kolem Sázavy. Rodinu tvoří padesátiletý otec, víc tlučhuba a snílek než skutečný kumštýř, třicetiletá nemocná matka uvláčená starostmi o rodinu a péčí o děti, jedenáctiletý Eliáš, který nikdy nepromluvil, a jeho osmiměsíční Bratříček. Domů se vrací, aby se vylízali z vlastních ran a pokusili se dát svému životu nový směr a energii. Hůř to pro ně ale začít nemohlo. Matka musí do nemocnice, otec je podezřelý z vraždy a společně s oběma dětmi prchá v ženských šatech před samozvanou Domobranou. Eliáše čeká iniciační cesta plná neuvěřitelných setkání a poznání.

Franz (r. Agnieszka Holland) – preprodukce

Příběh Franze Kafky je skládán nechronologicky ze střípků jeho života od dětských let až do smrti i fragmentů jeho literárních děl. Poznáváme Kafkova přítele a editora, jinak též spisovatele Maxe Broda, Kafkova dominantního otce Hermanna, Kafkovu nejmilejší sestru Ottlu, Kafkova oblíbeného strýce Siegfrieda Lövyho, který má zubařskou praxi v Třešti, i největší lásky Kafkova života, mj. maloměšťácky usedlou Felicii Bauerovou, moderní, nesvázanou a intelektuálně velmi zdatnou Milenu Jesenskou i nezištnou a obětavou Doru Diamantovou. Jaký byl život nejslavnějšího pražského rodáka? Jaký byl jeho duševní svět? A co z Kafkova díla zbývá dnes?

Karavan (r. Zuzana Kirchnerová) – preprodukce

Čtyřicetiletá Ester (Anna Geislerová) se těší na pár dní volna u kamarádky Petry v Itálii. Nakonec oproti všem plánům ale musí sebou vzít i svého dvanáctiletého mentálně postiženého syna Davida. Dovolenkovou idylu ale narušují Davidovy nekontrolovatelné záchvaty, které ještě víc zvýrazní rozdíl mezi nimi a kamarádčinou spokojenou italskou rodinou. Rodina na jednu stranu vyjadřuje Ester pochopení a soucit s Davidovým handicapem, na straně druhé ale dál nehodlá trpět jeho častě emoční a fyzické výbuchy, Ester i s Davidem proto v dobrém vystěhují do jejich starého karavanu, který parkuje na zahradě. A právě to je okamžik, kdy v Ester bouchnou saze, karavan impulzivně nastartuje a i s Davidem se vydá na bezcílnou jízdu Itálií. Před čím přesně utíká? Co vlastně hledá? A co nakonec na této cestě najde?

Konec světa (r. Ivan Zachariáš) – preprodukce

Silný příběh ze složité doby o rodině, která to nikdy neměla jednoduché. Vztah otce s matkou prochází krizí, devítiletý Tonda je víc v nemocnici než doma a děda Igor, potomek slavného ruského šlechtického rodu, se zamiloval do vdané ženy. Léto roku 1968 zamává životy všech způsobem, jakým by nikdo nečekal. Nebude nouze o situace poetické, vtipné i velmi dramatické. V režijním debutu tvůrce mnoha znělek karlovarského filmového festivalu a celé řady světových reklam (mj. s Marií Šarapovovou) by se měli objevit mj. Miroslav Krobot, Milan Ondrík, Magdalena Borová, Zuzana Mauréry a Petra Špalková.

Les (r. Petr Kazda, Tomáš Weinreb) – preprodukce

Libor šéfuje rodinné pile a s manželkou Janou vedou celkem spokojený život. Zatímco starší dcera Květa se připravuje k maturitě, do rodiny docela nedávno přibyl syn Josífek. Poklidným životem docela obyčejné rodiny ale zamává orkán a s ním spojená lesní kalamita. Libor se rozhodne výzvě postavit čelem, aniž by tušil, co všechno bude následovat.

Manželé Stodolovi (r. Petr Hátle) – postprodukce

Filmová rekonstrukce jednoho z nejhrůznějších zločinů v dějinách české kriminalistiky. Manželé Stodolovi v letech 2001 a 2002 zavraždili a oloupili celkem osm lidí důchodového věku. Celkem jim bylo prokázáno sedmnáct násilných trestných činů, za které byli oba odsouzeni na doživotí. Celovečerní hraný debut Petra Hátleho nechce být tradiční kriminálkou, dokonce se nezabývá ani fatálním selháním policie. Jeho ambicí je natočit psychologické drama, intimní a svým způsobem nežánrový portrét zločinců.

Můry (r. Tomáš Pavlíček, Kateřina Karhánková) – preprodukce

Konec 90. let minulého století. Rodiče dvanáctileté Nikči odjeli na víkend pryč a ona mám poprvé v životě celý byt pro sebe. Má sice na starost i mladšího bratra Tomáše, ale ví, jak na něj, takže se těší na velkolepý dívčí mejdan, na němž si bude užívat všechno, co jí matka jako vyznavačka zdravé výživy při stravování zakazuje. Jenže kámošky se vymluví a nakonec dorazí jen jedna z nich – třináctiletá Gabča, velká vyznavačka hororů. A ani dál víkend neprobíhá podle plánu. Věci se totiž komplikují víc, než je zdrávo. Všem zúčastněným.

Nevděčné bytosti (r. Olmo Omerzu) – preprodukce

Patnáctiletá Klára tráví čas v kempu u Jadranu s o dva roky mladším bratrem Teodorem a otcem Davidem. Ale není to obraz šťastného rodinného života. Rodiče jsou čerstvě rozvedení, napětí mezi nimi je stále silné a matka Laura se připomíná pravidelnými telefonáty. Teo je pubertálně vzdorovitý, Klára trpí anorexií a otec se snaží první společnou dovolenou s dětmi bez matky ustát stůj co stůj. Dokonce se podvolí Klářině žertu přestěhovat se do sousedního nudistického kempu v naději, že konečně začne jíst. To ale ještě netuší, co všechno bude následovat.

Poberta (r. Ondřej Hudeček) – preprodukce

Jižní Morava. Lupyn je malý kriminálník, který se svojí zlodějskou partou úplně hloupě zvorá jednu úplně hloupou krádež a skončí na dva roky v kriminále, zatímco jeho kumpáni vyváznou jen s podmínkou. Zatímco si Lupyn odpykává svůj trest, venku vypukne pandemie covidu. Lupyn se podmínečně vrací na svobodu do docela jiného světa. Rád by sekal dobrotu, ale těžko hledá práci, holku i zastání. Navíc tu jsou dluhy, které má vůči místnímu mafiánovi Asasínovi a který s jejich splácením nehodlá čekat. Doba covidová nese ale i další specifika…

Sucho (r. Bohdan Sláma) – postprodukce

Současná česká vesnice. Na polích okolo vsi hospodaří agropodnik pětačtyřicetiletého Viktora, který jde ve šlépějích svého dominantního otce – půda je pro něj nástrojem pro dosažení maximálního zisku bez ohledu na ekologická rizika, dlouhodobější perspektivu i celkovou udržitelnost. To padesátiletý Josef vyznává docela jiné hodnoty než Viktor. Snaží se žít alternativně, vlastním dětem zakazuje počítače i internet a vede donkichotskou válku proti Viktorově způsobu hospodaření. K Viktorovi přijíždí tak jako každý rok na prázdniny jeho osmnáctiletý syn Míra, který přes rok žije s matkou v Praze. Míra si myslí na Josefovu šestnáctiletou dceru Žofku a zdá se, že jsou to sympatie vzájemné. Vzhledem k Žofčině mládí, nevyzrálosti a rostoucímu pocitu frustrace je ale jejich vztah poněkud turbulentní, zvlášť když se oba mladí začínají – každý po svém – vyhraňovat vůči svým rodičům.

Tancuj, Matyldo! (r. Petr Slavík) – natáčí se

Tragikomický příběh pětapadesátiletého exekutora Karla, který má ve svém životě rád klid a pořádek, a jeho bohémské a nespoutané matky Matyldy (Regina Rázlová), která se z ničeho nic nastěhuje do jeho staromládeneckého bytu. Matylda byla vždycky výstřední, ale eskapády posledních dnů dávají tušit něco neblahého, co lékaři vzápětí potvrdí – Matylda trpí Alzheimerovou chorobou! Karel, jeho syn Pavel, který je právě v maturitním ročníku, i Karlova přítelkyně, právnička Lucie, budou čelit nejtěžší výzvě svého života. Dokáží obstát jeden před druhým a hlavně před sebou?

Velmi krátké vlny (r. Jiří Mádl) – natáčí se

Rok 1967. Tomáš se po smrti rodičů stará o svého mladšího dospívajícího bratra Páju. Tomášovi vadí, že je Pája okouzlen studentským hnutím a že chce být aktivnější v boji proti totalitnímu režimu. Sám razí teorii nestarat se o druhé, ničeho si nevšímat a hlavně se do ničeho nezaplést. Náhoda tomu ale chce, že se Tomáš tak trochu nečekaně dostává jako technik do redakce mezinárodního života Československého rozhlasu. Právě tato redakce vedená Milanem Weinerem velmi usilovně bojuje za svobodu slova, za zrušení cenzury, za využívání zahraničních tiskových agentur, nejen té sovětské. To, co se na podzim 1967 jeví jako příslib nové, svobodné a demokratické budoucnosti, to se v srpnu 1968 sovětskou okupací mění v boj o život.

TELEVIZNÍ FILMY A TELEVIZNÍ MINISÉRIE

Docent (r. Jiří Strach) – minisérie je hotová

Docent Stehlík nesnáší zbraně, násilí a konflikty. K policii šel spíš kvůli otci, než kvůli sobě. Teď je ale jeho tabulkové místo na Policejní akademii zrušeno a on je přidělen na pražské oddělení vražd. A to k pramalé radosti pragmatického majora Šery, který musí vykazovat výsledky, proto by rád na oddělení viděl jenom lidi schopné a ne někoho, kdo razí podivné teorie o psychologickém profilování pachatelů, což je podle Šery naprostá pseudověda a absolutní ztráta času. Napětí mezi oběma muži je dáno i tím, že docent Stehlík svého času majora Šeru vyhodil od zkoušky. Teď se role obrátily. Šera je šéf a Stehlík jeho podřízený. Navíc přidělený ke kapitánce Douchové, která si sice na zahraniční policejní misi vysloužila vysokou hodnost, ale nemá zkušenosti ani povědomí o kriminalistické praxi, navíc je příliš akční, čímž se v terénu stává nebezpečnou sama sobě i svým kolegům. Protipólem této outsiderské dvojice jsou hvězdy policejního týmu Jarda a Dan. Sebevědomý Jarda si brousí zuby na Šerovo místo a loajálnímu Danovi nevadí vyřizovat všechny nevděčné formality a špinavou práci. Pro úzkou symbiózu se jim na oddělení přezdívá Dvojčata. Z původně hanlivého označení dokázali Jarda s Danem během let udělat značku úspěchu. Před celou mordpartou momentálně leží zapeklitý případ zavražděné dívky, jejíž tělo policie našla v lese nad Zbraslaví. Na místě, kde neměla co dělat a ke kterému neměla žádný vztah. Scénář hvězdně obsazené třídílné minisérie napsali autoři “Případů 1. oddělení”, plukovník Josef Mareš a Jan Malinda.

Srdce (r. Jiří Vejdělek) – preprodukce

Pětačtyřicetiletý Rom Žiga mohl být kdysi fotbalovou hvězdou. Ve slibné kariéře ho ale zastavily problémy se srdcem. Dnes svoji rodinu živí z invalidního důchodu a příležitostnými krádežemi, což se pranic nelíbí jeho ženě Emě. Žigova nevydařená krádež pletiva v areálu místní školy a další nevydařená sázka na sportovní výsledky ale spustí řetězec událostí, po kterých bude všechno jinak.

Svatá svatá svatá (r. Jiří Strach) – preprodukce

Olga je devadesátiletá vitální důchodkyně, která žije v postarším domku společně se svou dcerou, učitelkou Hanou. Jejich vzájemný vztah je poněkud napjatý a nejspíš poznamenaný nejedním šrámem z minulosti. Olga přežila hrůzy gulagu a dnes o tom vypráví na besedách a píše knížky. Prezident jí chce dokonce udělit státní vyznamenání. Všechno by se zdálo zalité sluncem, kdyby se tu neobjevila novinářka Zuzana Dastychová a s ní i poněkud všetečné otázky. Co v tomhle příběhu nesedí?

Zázrak (r. Jiří Vejdělek) – preprodukce

Hvězdně obsazená komedie o mladém manželském páru, který čelí hned několika výzvám najednou. Dostavují dům, který by rádi aspoň v hrubých obrysech dokončili dřív, než manželka porodí. Potýkají se s nedostatkem peněz, což manžel řeší tím, že pracuje nejen jako taxikář a trenér ve fitcentru, ale po nocích i jako skladník. A v neposlední řadě je tu ještě náladovost a nevyzpytatelnost prvorodičky, která jen těžko zvládá nápor hormonů. Když k tomu přidáte ještě jednu tchyni…

Žebra (r. Vojtěch Moravec) – preprodukce

Slavný herec Bořivoj Vojan přijíždí zcela nečekaně na regionální festival, kam nahlásil, že určitě nepřijede. Vinou taxikáře a tvrdohlavě bachyně si cestou narazí žebra, což náladu už tak nevrlého pána ještě zhorší. Náladu mu nevylepšuje ani amatérská organizace studentské akce, ani následná setkání, se stárnoucí přiopilou novinářkou Merhautovou zejména.

CELOVEČERNÍ ANIMOVANÉ FILMY

Tonda, Slávka a Génius (r. Filip Pošivač) – postprodukce

Desetiletý Tonda má maminku, tatínka i mladšího sourozence, nejvíc času ale tráví v bunkru z dek a peřin, který si postavil ve svém pokoji. Rodiče ho nikam nepouštějí, protože se o něj bojí. Tondův problém je totiž ten, že svítí. A veškeré kontakty s dětmi v domě, třeba oprsklou Ernestýnou, v minulosti nedopadly dobře. Teď se ovšem k nim do domu stěhuje Slávka, střelená brýlatá holka s “kouzelnou” baterkou. Zdá se, že tihle dva by si mohli rozumět a že by mohli rozlousknout i tajemství tohoto činžovního domu. Je to nějaké hrozitánské zvíře, či snad duch, který se prohání po chodbách a schodišti a všechny děsí?

KRÁTKÉ FILMY

Mezi dvěma břehy (r. Jan Jindřich Karásek) – preprodukce

Starý panelákový byt a v něm čtyřicetiletá žena, která působí poněkud opuštěně, ztraceně a bezradně. Po chvíli se ozve zvonek. Matylda jde otevřít až dolů ke dveřím. Stojí tam cizí muž. Ačkoliv dialog poněkud vázne, zdá se, že není neočekáván. Je to snad nějaké rande naslepo? Nebo netradiční forma terapie, prostřednictvím které se čerstvá vdova snaží vyrovnat se ztrátou svého manžela? A dokáže herec najatý agenturou být lepším manželem, než jí byl její skutečný muž?

Osmý den (r. Petr Pylypčuk) – postprodukce

U lesního jezera se setkávají členové blíže nespecifikované náboženské sekty. Je to pro ně sváteční setkání, během kterého budou pokřtěni nejmladší členové. Šestnáctiletá Anna se v patriarchálním světě sekty ale dlouhodobě necítí dobře, opovrhuje autoritářským otcem i slabošskou matkou a v noci plánuje útěk se stejně starým Josefem. Jakou cenu za svoji svobodu ale bude muset zaplatit?